E-mail: info@ByMonja.nl
Website: www.ByMonja.nl
Artikel 1: Definities
In deze algemene voorwaarden wordt verstaan onder:
- ByMonja: Hiring Made Easy, gevestigd te Breda, KvK-nummer: 92494366.
- Klant: degene die een betaalde dienst of product van ByMonja afneemt.
- Partijen: ByMonja en Klant samen
- Consument: Een Klant die tevens een individu is en die als privépersoon handelt.
- Overeenkomst: de afspraken die tussen de klant en ByMonja zijn gemaakt over het verrichten van werkzaamheden door of namens ByMonja voor de klant.
Artikel 2: Toepasselijkheid van deze voorwaarden
- Deze voorwaarden zijn van toepassing op alle offertes, aanbiedingen, werkzaamheden, bestellingen, overeenkomsten en leveringen van diensten of producten van welke aard dan ook door of namens ByMonja
- ByMonja en de klant kunnen enkel afwijken van deze voorwaarden indien dit nadrukkelijk schriftelijk is afgesproken.
- ByMonja sluit de toepasselijkheid van de algemene voorwaarden van de klant of anderen uit, indien deze afwijken van deze voorwaarden.
- Deze algemene voorwaarden kunnen op enig moment worden gewijzigd of aangevuld. De wijzigingen gelden ook voor eerder gesloten overeenkomsten met inachtneming van een termijn van één maand na schriftelijke bekendmaking van de wijzigingen.
Artikel 3: Aanbiedingen en offertes
- Aanbiedingen en offertes van ByMonja zijn niet bindend, tenzij schriftelijk anders is overeengekomen
- De geldigheidsduur van een offerte of aanbieding is twee weken, tenzij anders aangegeven in de offerte of aanbieding.
- Indien de klant een offerte of aanbieding niet binnen de gestelde termijn aanvaardt, komt de offerte of aanbieding te vervallen.
- Offertes en aanbiedingen zijn niet van toepassing op nabestellingen, tenzij ByMonja en de klant schriftelijk anders zijn overeengekomen.
Artikel 4: Aanvaarding van de offerte
- Zelfs nadat de klant een vrijblijvende offerte of aanbieding heeft aanvaard, behoudt ByMonja het recht om deze binnen drie dagen na ontvangst van de aanvaarding te herroepen. De klant kan in dit geval geen rechten ontlenen aan de oorspronkelijke offerte of aanbieding.
- Mondelinge acceptatie door de klant is voor ByMonja alleen bindend nadat de klant deze acceptatie schriftelijk of elektronisch heeft bevestigd.
Artikel 6: Prijzen
- De gehanteerde prijzen zijn in euro’s, exclusief btw en exclusief overige kosten zoals administratie- of verzendkosten, tenzij schriftelijk anders is afgesproken.
- ByMonja mag de prijzen van zijn diensten en producten op zijn website en in andere uitingen te allen tijde wijzigen.
- Indien de kostprijs van producten of onderdelen daarvan stijgt door omstandigheden die ByMonja redelijkerwijs niet kon voorzien op het moment van het uitbrengen van de offerte of het sluiten van de overeenkomst, behoudt ByMonja zich het recht voor de prijzen dienovereenkomstig aan te passen.
- Indien de prijzen, zoals beschreven in lid 3, worden verhoogd, heeft de consument het recht om de overeenkomst te ontbinden. Dit recht geldt echter niet indien de prijsverhoging voortvloeit uit een wettelijke regeling.
- ByMonja baseert de prijs van haar diensten op de daadwerkelijk bestede tijd.
- Tenzij schriftelijk anders overeengekomen, wordt het uurtarief berekend volgens de gebruikelijke tarieven van ByMonja die gelden tijdens de periode waarin de werkzaamheden worden uitgevoerd.
- Indien ByMonja en de klant een totaalbedrag overeenkomen voor een dienst, dient dit bedrag als een schatting, tenzij schriftelijk anders is vastgelegd.
- ByMonja behoudt zich het recht om af te wijken van deze schatting.
- ByMonja mag de prijzen van doorlopende overeenkomsten maandelijks aanpassen. De prijzen van losse diensten of producten kunnen op elk moment aangepast worden. De prijsaanpassing wordt voorafgaand aan de ingang ervan medegedeeld aan de klant.
- De klant mag de overeenkomst met ByMonja opzeggen wanneer hij het niet eens is met de prijsverhoging. Het opzegtermijn zoals bedoeld in artikel 14 is hier van kracht. Tijdens het opzegtermijn zal de prijs voor de prijsverhoging aangehouden worden.
- Indien het vorige lid van toepassing is, behoudt ByMonja het recht om de overeenkomst per direct op te zeggen.
Artikel 7: Betalingen en betalingstermijn
- ByMonja mag bij het aangaan van de overeenkomst een aanbetaling tot 50% van het afgesproken bedrag verlangen.
- De klant draagt er zorg voor dat de facturen van ByMonja zonder enige inhouding, korting of verrekening binnen 14 dagen na levering zijn betaald.
- ByMonja mag een levering afhankelijk stellen van onmiddellijke betaling dan wel een zekerheidstelling eisen voor het totale bedrag van de diensten of producten.
Artikel 8: In gebreke of verzuim bij betaling
- Bij niet, niet tijdig of niet volledige betaling door de klant van enig door hem verschuldigd bedrag is de klant met ingang van de vervaldatum van de betreffende factuur van rechtswege in verzuim en in gebreke, zonder dat ByMonja aan de klant een aanmaning hoeft te sturen of in gebreke hoeft te stellen. Vanaf dat moment is de klant tevens een rente van 8% per maand verschuldigd over de hoofdsom, hierbij wordt een gedeelte van een maand voor een hele maand gerekend.
- Wanneer de klant in verzuim is, moet hij bovendien buitengerechtelijke incassokosten, eventuele schadevergoedingen en rechtskundige bijstand betalen, die ByMonja moet maken ten gevolgen van het niet nakomen van de betalingsverplichtingen door de klant. Tevens brengt ByMonja een vergoeding van €40,- in rekening.
- Indien de klant niet tijdig aan zijn betalingsverplichtingen voldoet, is ByMonja gerechtigd de uitvoering van zijn verplichtingen op te schorten totdat de klant de betaling heeft verricht.
- In geval van liquidatie, faillissement, beslag of surseance van betaling aan de zijde van de klant, zijn de vorderingen van ByMonja op de klant onmiddellijk opeisbaar.
- Indien de klant weigert mee te werken aan de uitvoering van de overeenkomst door ByMonja, is de klant niettemin verplicht de overeengekomen prijs te betalen.
Artikel 9: Ontbinding
- Als de klant in gebreke is aan zijn verplichtingen uit de overeenkomst, mag ByMonja zijn verplichtingen onmiddellijk opschorten totdat de klant weer aan zijn verplichten voldoet, of mag ByMonja de overeenkomst ontbinden. De ontbinding zal pas plaatsvinden nadat de klant schriftelijk op de hoogte is gesteld van de ingebrekestelling en hem een redelijke termijn is geboden om de ernstige tekortkoming te zuiveren.
- Bedragen die ByMonja vóór de ontbinding aan de klant heeft gefactureerd, blijft de klant onverminderd aan ByMonja verschuldigd en worden op het moment van de ontbinding direct opeisbaar.
Artikel 10: Recht van reclame
- Indien de klant in verzuim is met de betaling, heeft ByMonja het recht om de onbetaalde, aan de klant geleverde producten terug te vorderen.
- ByMonja oefent dit recht uit door de klant hiervan schriftelijk of elektronisch op de hoogte te stellen.
- Na kennisgeving van de terugvordering dient de klant de betreffende producten onmiddellijk aan ByMonja te retourneren, tenzij schriftelijk anders is overeengekomen.
- De kosten voor het ophalen of terugbrengen van de producten, zoals genoemd in lid 3, zijn voor rekening van de klant.
Artikel 11: Herroepingsrecht
- Een consument mag een online aankoop binnen 14 dagen na aankoop zonder opgave van reden ongedaan maken.
- Er geldt geen herroepingsrecht wanneer wanneer:
- Het product meer is gebruikt dan nodig is om de aard, kenmerken en werking van het product vast te stellen.
- Er geschreven is in het product
- Het product snel kan bederven
- Het product special voor de consument op maat is gemaakt of is aangepast
- Het een hygiene product betreft
- De originele verzegeling van het product is verbroken
- Het product een los tijdschrift, werkboek of krant betreft
- De consument uitdrukkelijk afziet van zijn herroepingsrecht
- Het een dienst betreft waarvan de werkzaamheden starten voordat het bedenktermijn is verstreken.
- De bedenktijd van 14 dagen, zoals vermeld in artikel 1, gaat in op het moment dat:
- De consument het laatste product of onderdeel van een bestelling ontvangt.
- De consument een overeenkomst sluit voor de levering van een dienst.
- De consument bevestigt dat de digitale inhoud via internet wordt afgenomen.
- Om gebruik te maken van de bedenktijd kan de consument een e-mail met dit onderwerp sturen naar info@ByMonja.nl.
- De consument dient het product binnen 14 dagen na het versturen van de e-mail, zoals vermeld in artikel 4, te retourneren aan ByMonja.
- Indien de consument het product niet binnen 14 dagen na de kennisgeving van zijn herroepingsrecht retourneert, vervalt het herroepingsrecht.
Artikel 12: Vergoeding van bezorgkosten
- Indien de consument tijdig gebruik heeft gemaakt van zijn herroepingsrecht en de volledige bestelling tijdig aan ByMonja heeft geretourneerd, zal ByMonja eventuele door de consument betaalde verzendkosten binnen 14 dagen na ontvangst van de tijdig en volledig geretourneerde bestelling aan de consument terugbetalen.
- De kosten voor bezorging zijn alleen voor rekening van ByMonja indien de bestelling volledig wordt geretourneerd.
Artikel 13: vergoeding retourkosten
- Indien de consument een beroep doet op zijn herroepingsrecht en de volledige bestelling tijdig retourneert, zijn de kosten voor het retourneren van de bestelling voor rekening van de consument.
Artikel 14: Opschortingsrecht
- Tenzij de klant een consument is, doet hij hierbij afstand van het recht om de nakoming van enige uit deze overeenkomst voortvloeiende verplichting op te schorten.
Artikel 15: retentierecht
- ByMonja is gerechtigd gebruik te maken van zijn retentierecht en in dat geval producten van de klant onder zich te houden totdat de klant alle nog openstaande facturen van ByMonja heeft voldaan.
- Het retentierecht is ook van toepassing op grond van eerdere overeenkomsten waaruit nog betalingen van de klant aan ByMonja voortvloeien.
- ByMonja is niet aansprakelijk voor eventuele schade die de klant ondervindt als gevolg van de uitoefening van het retentierecht.
Artikel 16: verrekening
- Tenzij de klant een consument is, doet hij afstand van zijn recht om een schuld aan ByMonja te verrekenen met een vordering op ByMonja.
Artikel 17: Eigendomsvoorbehoud
- ByMonja behoudt de eigendom van alle geleverde producten totdat de klant alle openstaande facturen van ByMonja met betrekking tot een onderliggende overeenkomst heeft voldaan, met inbegrip van vorderingen wegens niet-nakoming.
- Tot het moment van volledige betaling, zoals beschreven in lid 1, is ByMonja gerechtigd het eigendomsvoorbehoud uit te oefenen en de producten terug te nemen.
- Zolang de eigendom niet op de klant is overgegaan, is het de klant niet toegestaan de producten te verpanden, te verkopen, te vervreemden of op enige andere wijze te bezwaren.
- Indien ByMonja gebruik maakt van het eigendomsvoorbehoud, wordt de overeenkomst ontbonden en is ByMonja gerechtigd van de klant schadevergoeding, gederfde winst en rente te vorderen
Artikel 18: Levering
- Levering vindt plaats zolang de voorraad strekt.
- Levering vindt plaats bij ByMonja, tenzij anders is overeengekomen.
- Levering van online bestelde producten vindt plaats op het door de klant opgegeven adres.
- Indien de klant de overeengekomen bedragen niet of niet tijdig betaalt, is ByMonja gerechtigd zijn verplichtingen op te schorten totdat de klant de betaling heeft verricht.
- Bij niet tijdige betaling is er sprake van schuldeisersverzuim, waardoor de klant een te late levering niet aan ByMonja kan toerekenen.
Artikel 19: levertijd
- De door ByMonja opgegeven levertijden zijn indicatief. Een latere levering dan aangegeven geeft de klant geen recht op schadevergoeding of ontbinding van de overeenkomst, tenzij schriftelijk anders is overeengekomen.
- De levertijd begint te lopen op het moment dat de door de klant ondertekende offerte schriftelijk of elektronisch door ByMonja aan de klant is bevestigd.
- De klant heeft geen recht op schadevergoeding en kan de overeenkomst niet ontbinden indien ByMonja later levert dan schriftelijk is afgesproken, of indien ByMonja niet binnen 14 dagen na een schriftelijke aanmaning kan leveren, tenzij de klant en ByMonja anders zijn overeengekomen..
Artikel 20: feitelijke levering
- De klant is verantwoordelijk voor het tijdig mogelijk maken van de feitelijke levering van de bestelde producten.
Artikel 21: transportkosten
- De transportkosten zijn voor rekening van de klant, tenzij schriftelijk anders is overeengekomen tussen de klant en ByMonja.
Artikel 22: Verpakking en verzending
- Indien de verpakking van een geleverd product geopend of beschadigd is, dient de klant hiervan een aantekening te laten maken door de vervoerder voordat hij het product in ontvangst neemt. Indien de klant dit nalaat, kan hij ByMonja niet aansprakelijk stellen voor eventuele schade.
- Indien de klant zelf het transport van een product regelt, dient hij eventuele zichtbare beschadigingen aan de producten of de verpakking voorafgaand aan het transport, onder vermelding van foto’s, aan ByMonja te melden. Indien de klant dit nalaat, kan hij ByMonja niet aansprakelijk stellen voor eventuele schade.
Artikel 23: Verzekering
- De klant moet de volgende zaken voldoende verzekeren en verzekerd houden tegen brand, ontploffings- en waterschade, en diefstal:
- Geleverde zaken die noodzakelijk zijn voor de uitvoering van de onderliggende overeenkomst
- Zaken van ByMonja die bij de klant aanwezig zijn
- Zaken die onder eigendomsvoorbehoud zijn geleverd
- De klant geeft op eerste verzoek van ByMonja de polis van deze verzekering ter inzage
Artikel 24: bewaring
- Indien de klant bestelde producten later afneemt dan de overeengekomen leveringsdatum, is het risico van eventueel kwaliteitsverlies volledig voor de klant.
- Eventuele extra kosten als gevolg van een eerdere dan wel latere afname van producten zijn volledig voor rekening van de klant.
Artikel 25: intrekking opdracht
- De klant is te allen tijde gerechtigd de opdracht aan ByMonja te beëindigen.
- Indien de klant de opdracht beëindigt, is de klant verplicht de verschuldigde vergoeding en de gemaakte kosten van ByMonja te voldoen.
Artikel 26: klachtplicht
- De klant is verplicht klachten over de verrichte werkzaamheden schriftelijk aan ByMonja te melden. De klacht dient een zo gedetailleerd mogelijke omschrijving van de tekortkoming te bevatten, zodat ByMonja in staat is hierop adequaat te reageren.
- Een klacht kan er in geen geval toe leiden dat ByMonja gehouden is andere werkzaamheden te verrichten dan overeengekomen.
Artikel 27: Garantie
- Wanneer de klant en ByMonja een overeenkomst met een dienstverlenend karakter zijn aangegaan, bevat deze voor ByMonja enkel een inspanningsverplichting en dus geen resultaatverplichting.
- De garantie op producten geldt alleen voor defecten die zijn veroorzaakt door een ondeugelijke fabricage of constructie of ondeugdelijk materiaal
- De garantie geldt niet:
- In het geval van normale slijtage
- Voor schade ontstaan door ongevallen
- Voor schade ontstaan door aangebrachte wijzigingen aan het product
- Voor schade door nalatigheid of ondeskundig gebruik door de klant
- Wanneer de oorzaak van het defect niet duidelijk kan worden vastgesteld
- Het risico van verlies, beschadiging of diefstal van de producten die ByMonja levert, gaat over op de klant zodra deze juridisch of feitelijk worden geleverd, althans in de macht van de klant of van een derde die het product voor de klant in ontvangst neemt
Artikel 28: ruilen
- De klant mag een gekocht artikel niet ruilen
Artikel 29: Uitvoering van de overeenkomst
- ByMonja zal de overeenkomst naar beste inzicht en vermogen uitvoeren, in overeenstemming met de eisen van goed vakmanschap.
- ByMonja is gerechtigd de overeengekomen dienstverlening geheel of gedeeltelijk door derden te laten uitvoeren.
- De uitvoering van de overeenkomst geschiedt in overleg en na schriftelijke goedkeuring en betaling van een eventueel voorschot door de klant.
- De klant draagt er zorg voor dat ByMonja tijdig met de uitvoering van de overeenkomst kan beginnen.
- Indien de klant niet tijdig de benodigde voorwaarden creëert voor een tijdige start van de uitvoering, komen de daaruit voortvloeiende extra kosten voor rekening van de klant.
Artikel 30: Informatieverstrekking door de klant
- De klant verstrekt tijdig alle informatie, gegevens en documenten die relevant zijn voor een correcte uitvoering van de overeenkomst aan ByMonja, in de gewenste vorm en op de gewenste wijze.
- De klant staat in voor de juistheid en volledigheid van de verstrekte informatie, gegevens en documenten, ook indien deze van derden afkomstig zijn, tenzij anders voortvloeit uit de aard van de overeenkomst.
- Indien en voor zover de klant hierom verzoekt, retourneert ByMonja de betreffende documenten.
- Indien de klant de door ByMonja redelijkerwijs verlangde informatie, gegevens of documenten niet, niet tijdig of niet behoorlijk verstrekt, en de uitvoering van de overeenkomst hierdoor vertraging oploopt, komen de daaruit voortvloeiende extra kosten en extra uren voor rekening van de klant.
Artikel 31: Duur overeenkomst en opzegtermijn
- De overeenkomst tussen ByMonja en de klant betreffende een dienst of diensten wordt aangegaan voor onbepaalde tijd, tenzij anders voortvloeit uit de aard van de overeenkomst of anders is overeengekomen.
- Indien de klant een overeenkomst voor bepaalde tijd aangaat, wordt deze na afloop van de termijn stilzwijgend omgezet in een overeenkomst voor onbepaalde tijd, tenzij een van de partijen de overeenkomst opzegt met inachtneming van een opzegtermijn van 1 maand.
- De klant hanteert een opzegtermijn van 1 maand, tenzij schriftelijk anders is overeengekomen.
Artikel 32: Intellectueel eigendom
- ByMonja behoudt alle intellectuele eigendomsrechten op alle ontwerpen, tekeningen, geschriften, gegevensdragers, geschreven teksten, boeken of andere informatie, offertes, afbeeldingen, schetsen, modellen en maquettes, tenzij anders is overeengekomen.
- De klant is niet gerechtigd de intellectuele eigendomsrechten zoals omschreven in lid 1 openbaar te maken, aan derden te tonen, ter beschikking te stellen of op een andere manier te gebruiken, zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van ByMonja. Indien een dergelijke toestemming is verleend, is deze slechts voor eenmalig gebruik en beperkt tot de duur van het contract.
Artikel 33: Geheimhouding:
- De klant is verplicht alle informatie, in welke vorm dan ook, die hij van ByMonja ontvangt, geheim te houden.
- Hetzelfde geldt voor alle informatie betreffende ByMonja waarvan de klant weet of redelijkerwijs kan vermoeden dat deze geheim of vertrouwelijk is, dan wel waarvan hij kan verwachten dat verspreiding ervan ByMonja schade kan berokkenen.
- De klant neemt alle noodzakelijke maatregelen om ervoor te zorgen dat hij de informatie zoals omschreven in lid 1 en 2 geheimhoudt.
- De in dit artikel omschreven geheimhoudingsplicht geldt niet voor informatie:
- Die al openbaar was voordat de klant deze informatie vernam of die later openbaar is geworden zonder dat dit gevolg was van een schending van de geheimhoudingsplicht van de klant.
- Die door de klant openbaar wordt gemaakt op grond van een wettelijke verplichting.
- De in dit artikel omschreven geheimhoudingsplicht geldt voor de duur van de onderliggende overeenkomst en voor een periode van 7 jaar na afloop daarvan.
Artikel 34: Boetebeding
- Indien de klant het artikel over intellectueel eigendom overtreedt, is hij verplicht aan ByMonja voor elke overtreding een onmiddellijk opeisbare boete te betalen.
- De boete, zoals bedoeld in lid 1, bedraagt € 1.000,- indien de klant een consument is en € 5.000,- indien de klant geen consument is.
- Daarnaast is de klant verplicht een bedrag van 5% van de toepasselijke boete zoals omschreven in lid 2 te betalen voor elke dag dat de overtreding voortduurt.
- De klant is verplicht de boete zoals omschreven in lid 1 te betalen zonder dat een ingebrekestelling of gerechtelijke procedure nodig is. Ook hoeft er geen sprake te zijn van schade.
- ByMonja mag naast de boete in lid 1 ook een schadevergoeding eisen van de klant
Artikel 35: Vrijwaring
- De klant vrijwaart ByMonja tegen alle aanspraken van derden die verband houden met de door ByMonja geleverde producten en/of diensten.
Artikel 36: Klachten
- De klant dient een door ByMonja geleverd product of verleende dienst zo spoedig mogelijk na ontvangst of verlening te onderzoeken op eventuele gebreken.
- Indien een geleverd product of verleende dienst niet voldoet aan de redelijke verwachtingen van de klant, dient de klant ByMonja hiervan binnen twee weken na constatering van het gebrek schriftelijk op de hoogte te stellen.
- De klant dient een zo gedetailleerd mogelijke omschrijving van het gebrek te geven, zodat ByMonja adequaat kan reageren.
- De klant dient aan te tonen dat de klacht betrekking heeft op de overeenkomst tussen de klant en ByMonja.
- Indien de klacht betrekking heeft op lopende werkzaamheden, kan de klant niet eisen dat ByMonja andere werkzaamheden verricht dan overeengekomen.
Artikel 37: Ingebrekestelling
- Een eventuele ingebrekestelling van de klant aan ByMonja dient schriftelijk te geschieden.
- De klant is verantwoordelijk voor de tijdige bezorging van de ingebrekestelling aan ByMonja.
Artikel 38: Aansprakelijkheid klant
- Indien ByMonja een overeenkomst sluit met meerdere klanten, zijn deze hoofdelijk aansprakelijk voor de nakoming van de verplichtingen uit die overeenkomst.
—
Artikel 39: Aansprakelijkheid ByMonja
- Onverminderd de bepalingen van dwingend recht en met inachtneming van de algemene beginselen van redelijkheid en billijkheid, is ByMonja niet gehouden tot het vergoeden van enigerlei schade, ongeacht de aard of omvang ervan.
- ByMonja draagt geen aansprakelijkheid voor schade, van welke aard dan ook, die voortvloeit uit handelingen van haar personeel.
- De aansprakelijkheid van ByMonja beperkt zich tot schade die de klant lijdt als direct gevolg van opzet of bewuste roekeloosheid van ByMonja zelf.
- Indien ByMonja aansprakelijk wordt bevonden, geldt dit uitsluitend voor directe schade die een direct verband heeft met de uitvoering van de onderliggende overeenkomst.
- In het geval van aansprakelijkheid is de vergoeding gemaximeerd tot het bedrag dat de (beroeps)aansprakelijkheidsverzekering uitkeert. Indien geen verzekering is afgesloten of er geen uitkering plaatsvindt, is de aansprakelijkheid beperkt tot het bedrag dat ByMonja de klant in de maand voorafgaand aan de schademelding in rekening bracht. Bij het ontbreken van een voorgaande maand, is het factuurbedrag van ByMonja aan de klant in de maand waarin de schadeveroorzakende gebeurtenis plaatsvond, doorslaggevend.
- ByMonja is nimmer aansprakelijk voor indirecte schade, daaronder begrepen gevolgschade, gederfde winst en schade aan derden.
- Afbeeldingen, foto’s, kleuren, tekeningen en omschrijvingen op de website, in catalogi of ander door ByMonja verstrekt materiaal dienen uitsluitend ter illustratie en kunnen geen aanleiding zijn tot enige vergoeding, ontbinding of opschorting van de overeenkomst.
Artikel 40: Vervaltermijn
- Elke vordering van de klant tot schadevergoeding jegens ByMonja vervalt twaalf maanden na de gebeurtenis waaruit de aansprakelijkheid direct of indirect is ontstaan. Artikel 6:89 BW blijft onverkort van kracht.
Artikel 41: Ontbinding
- ByMonja is bevoegd de overeenkomst met de klant te ontbinden, indien de klant niet, niet tijdig of niet volledig aan zijn verplichtingen voldoet, dan wel indien ByMonja gegronde redenen heeft om aan te nemen dat de klant zijn verplichtingen niet zal nakomen.
Artikel 42: Overmacht
- In aanvulling op artikel 6:75 BW geldt dat een tekortkoming van ByMonja niet aan ByMonja worden toegerekend indien er sprake is van overmacht.
- Onder de overmacht situatie zoals beschreven in lid 1 valt onder meer ook:
- Bedrijfsbezetting
- Blokkades
- Brand, ontploffing of andere calamiteiten
- Een noodtoestand zoals een burgeroorlog of natuurramp
- Wanprestatie of overmacht van toeleveranciers, bezorgers of anderen
- Stroom-, elektriciteits-, internet-, computer- of telecomstoringen
- Omvangrijke ziekte van epidemiologische aard van personeel
- Computervirussen
- Stakingen
- Overheidsmaatregelen
- Vervoersproblemen
- Slechte weersomstandigheden
- Werkonderbrekingen
- Indien een overmachtsituatie zich voordoet waardoor ByMonja niet aan een of meer verplichtingen jegens de klant kan voldoen, worden deze verplichtingen opgeschort totdat ByMonja in staat is deze alsnog na te komen.
- Zodra een overmachtsituatie drie maanden heeft geduurd, of indien vaststaat dat de overmachtsituatie langer dan drie maanden zal duren, zijn zowel de klant als ByMonja gerechtigd de overeenkomst schriftelijk geheel of gedeeltelijk te ontbinden.
- ByMonja is in een overmachtsituatie geen vergoeding verschuldigd aan de klant, ook niet indien ByMonja hierdoor enig voordeel geniet.
Artikel 43: Wijziging overeenkomst
- Wanneer het voor de uitvoering ervan nodig is om een gesloten overeenkomst te wijzigen, kunnen de klant en ByMonja de overeenkomst aanpassen.
Artikel 44: Identificatie en persoonsgegevens
- De klant is verantwoordelijk dat hij alleen persoonsgegevens aan ByMonja verstrekt of bij haar opvraagt indien en voor zover de klant op grond van de AVG-wet gerechtigd is deze te verstrekken of op te vragen.
- De klant vrijwaart ByMonja tegen alle aanspraken van kandidaten, medewerkers, werknemers van de klant of overige derden jegens ByMonja, in verband met een overtreding door de klant van de AVG-wet en overige privacywetgeving en vergoedt de daarmee samenhangende kosten die door ByMonja zijn gemaakt.
Artikel 45: Wijging algemene voorwaarden
- ByMonja behoudt zich het recht voor deze algemene voorwaarden te wijzigen.
- Wijzigingen van ondergeschikt belang in de algemene voorwaarden kunnen te allen tijde door ByMonja worden doorgevoerd. In geval van ingrijpende wijzigingen zal ByMonja deze, voor zover mogelijk, voorafgaandelijk met de klant bespreken.
- Een consument is gerechtigd de onderliggende overeenkomst te ontbinden in geval van een ingrijpende wijziging van de algemene voorwaarden.
Artikel 46: Overgang van rechten
- De klant is niet bevoegd om rechten voortvloeiend uit een overeenkomst met ByMonja over te dragen aan derden zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van ByMonja.
- De bepaling in lid 1 geldt als een beding met goederenrechtelijke werking zoals bedoeld in artikel 3:83 lid 2 Burgerlijk Wetboek.
Artikel 47: Gevolgen nietigheid of vernietigbaarheid
- Indien een of meer bepalingen van deze algemene voorwaarden nietig of vernietigbaar blijken te zijn, laat dit de geldigheid van de overige bepalingen onverlet.
- Een nietige of vernietigbare bepaling zal in dat geval worden vervangen door een bepaling die de bedoeling van ByMonja bij het opstellen van de voorwaarden zo dicht mogelijk benadert.
Artikel 48: Toepasselijk recht en bevoegde rechter
- Op deze algemene voorwaarden en elke onderliggende overeenkomst tussen de klant en ByMonja is Nederlands recht van toepassing.
- De rechter in het arrondissement van de vestigingsplaats van ByMonja is exclusief bevoegd om kennis te nemen van eventuele geschillen tussen de klant en ByMonja, tenzij de wet anders bepaalt
Opgesteld op 1 februari 2025